onsdag 6 augusti 2008

30 down, 70 to go...

Jag har inte bloggat på rätt länge, jag ber om ursäkt för det. Det beror mest på att mitt internet strular men också att jag har fullt upp med att baka cupcakes till bröllopet. I lördags provbakade jag halloncupcakes och de blev både goda och fina. Eftersom internet strular kan jag inte ladda upp bilder på dem, men de ser ut som tidigare bilder - söta och ljusrosa. Jag dekorerade dem med ett litet hallon. Brudparet får välja om de vill ha strössel på. Hittills har jag bakat ungefär 30 cupcakes, vilket betyder att jag har ungefär 70 kvar. Det borde gå snabbt, men jag får nog se till att baka lite i helgen så att jag inte behöver stressa.

Här får ni receptet:

Bärcupcakes
cirka 15 st

100 gram smör (rumsvarmt)
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
en nypa salt
1 dl mjölk
3 dl bär

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
2. Vispa smör, socker och vaniljsocker luftigt med elvisp. Tillsätt äggen och vispa lite till.
3. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en separat bunke. Vänd försiktigt ned det i smeten. Tillsätt mjölken och blanda väl. Tillsätt bären och blanda.
4. Häll smeten i muffinsformar, fyll dem lite mer än häften. Jag brukar sätta muffinsformarna i en muffinsplåt, då flyter de inte ut utan behåller en bra hög form.
5. Grädda i mitten av ugnen cirka 15 minuter. Känn efter med en provsticka, de ska vara ganska torra.

Frosting/glasyr:
150 gram cream cheese
50 gram rumsvarmt smör
cirka 1 pkt florsocker
cirka 1 msk citronsaft
karamellfärg

1. Vispa ihop cream cheese, smör och florsocker tills det är fluffigt och har en bra konsistens. Den ska inte vara rinnig. Smaksätt med citronsaft och tillsätt eventuellt mer florsocker. Färga frostingen om du vill.
2. Klicka eller spritsa ut rikligt på svala muffins. Dekorera med färska bär, strössel eller lite hackad choklad.

1 kommentar:

Lisa sa...

Vad otrolig duktig du är på att baka o dekorera. Jag är imponerad =) Blev lite nyfiken, blir frostingen stel eller blir den mer som den på morotskakor?