fredag 29 augusti 2008

Hjärnsläpp

I senaste numret av tidningen Matmagasinet råkade det bli ett ganska beklagligt tryckfel i ett recept. Istället för två kryddmått muskotnötter blev det 20 muskotnötter. Så mycket muskot kan man bli förgiftad av. Nu kanske det inte är ett så himla allvarligt fel, eftersom de allra flesta människor måste väl ändå reagera och förstå att det är något fel i receptet. Men nej, någon stackare bakade äppelkakan efter receptet och bjöd på den. Det resulterade i att fyra blev förgiftade. Men reagerade inte människan när han/hon läste 20 muskotnötter?! Har ni någonsin sett en hel muskotnöt - den är stor och stenhård. Hur användes nötterna i receptet? Att riva 20 muskotnötter måste ha tagit ett tag och att hacka nötterna måste varit svårt. Oavsett måste den som bakat kakan känt sig ganska dum och eländig när gästerna blev matförgiftade. Dessutom kostar en muskotnöt cirka tio kronor. Det blir då ganska dyrt med 20 stycken i en kaka.

Iallafall så finns det en del att lära av den här tragikomiska historien. Det blir ofta fel i recept i kokböcker och tidningar. I somras när jag jobbade på matsajten så fick jag ofta ändra i recept. Fler än en gång tog jag mig friheten att ändra utan att någon sagt något, eftersom det uppenbarligen var fel. Som den gången när det stod att en potatissallad för sex personer skulle innehålla en liter olja.

Jag brukar (oftast iallafall) läsa igenom receptet ordentligt innan jag börjar. Då är det lättare att upptäcka konstigheter. Men ibland blir det fel ändå.

Inga kommentarer: