fredag 27 mars 2009

Det bidde ingen...

Bilden är lånad härifrån.

Igår kväll skulle jag förbereda min systersons födelsedagstårta (han fyller två) och började skulptera teletubbies i sockerpasta. Jag började sent på kvällen och tänkte att så svårt ska det väl inte vara. Jag hade fel. Jag misslyckades kapitalt och de liknar inte alls teletubbies. Snarare några utomjordingar med läskiga leenden. Jag ville att det skulle se ut som på den här fina tårtan, men det får bli nästa gång när jag har lite längre tid på mig. Kanske till hans treårsdag.

Så jag gav upp och började göra en rosett i olika färger till tårtan istället. På Wiltons webbsida kan man hitta en steg-för-steg instruktion hur man gör. Här hittar du den.

Ikväll gör jag klart tårtan till morgondagens kalas. Det blir en enkel tårta med två vanliga sockerkaksbottnar och en chokladbotten. Tårtan fylls med vit chokladmousse och limemarinerade jordgubbar. Jag spacklar tårtan med chokladfrosting och täcker den med marshmallowfondant (som jag gjort i förväg). Dessutom har jag gjort kanske 40 miniblåbärscupcakes ifall tårtan inte skulle räcka. Bildbevis kommer på söndag, hoppas jag.

Inga kommentarer: