måndag 24 november 2008

Julgris nästa

Bild från förra årets julgodistillverkning

Det börjar lacka mot jul; snön gnistrar på trädgrenarna, julskyltningen är framme och de stora matsajterna annonserar om julmat. Julklappar, julmat och släktträffar i all ära - men det jag mest ser fram emot är julbaket och att göra julgodis. Jag tjuvstartade lite igår och bakade en omgång minilussebullar. Förra året gjorde jag förutom lussebullar och pepparkakscupcakes en massa julgodis. I år har jag ju en massa nya bakverktyg, så godisarna kommer förhoppningsvis att bli ännu snyggare! Jag tänkte börja med lite mintkyssar i helgen. Därefter blir det troligtvis fudge, kola, tryfflar, ischoklad (jag älskar verkligen ischoklad) och risbräck. Ska försöka mig på att smaksätta kolan med pepparkakskrydda och ischokladen med pepparmyntsolja. Dessa försvinnande goda snöbollarna kommer jag helt klart att göra i år igen. För att inte likna en julgris efter julen så gav jag bort det mesta av julgodiset i små cellofanpåsar, det gör jag nog i år igen. Det är ju alltid trevligt att ta med sig en liten present när man ska på glöggfest eller liknande.

Inga kommentarer: