fredag 7 november 2008

Panik!!!!

Trots extremt mycket strul blev det till slut två tårtor.

Igår kväll skulle jag göra färdigt tre tårtor till min kollegas födelsedagsfirande. Jag tyckte att jag hade gott om tid, men allt gick fel igår.

Först skar den italienska marängsmörkrämen sig. Jag hade gjort den några dagar tidigare, och då var den perfekt. Men när jag skulle vispa upp den igen blev det en vattnig sörja med smörklumpar i. Hur mycket jag än vispade så ville den inte gå ihop. Så jag fick slänga den och göra en enkel smörkräm att spackla tårtorna med.

När jag skulle spackla chokladtårtan med chokladfrosting så föll den sönder. Tårtbotten var så porös att det lossnade stora bitar när jag försökte bre på frostingen. Till slut var den tårtan bortom räddning, så jag var tvungen att slänga den.

Min panik blev allt större när jag insåg att jag inte hade tillräckligt med tid eller ingredienser för att göra en till tårta (och det behövdes tre tårtor, inte två). Så i ren panik gjorde jag en kladdkaka som botten, till det blir det ett lager vit chokladmousse och därpå en marängbotten. Det hela täcks med ett tunt lager after eight-grädde, för det är allt jag hade kvar hemma.

Hela natten har jag våndats över hur tårtorna kommer att smaka, tänk om de inte är goda?! Jag var ju tvungen att improvisera fyllningarna i de andra tårtorna, eftersom den första tårtan kasserades och då räckte inte längre fyllningarna. Ska bli skönt när det här kalaset är över.

Så här såg den andra tårtan ut.

Inga kommentarer: