lördag 4 oktober 2008

Baka, men inte äta

Här har vi lagt dem i en Laduree-ask.

Häromdagen var jag hemma hos min kompis Cam. Hon hade precis varit i Paris och köpt med sig några macaroner (eller egentligen makroner) från Laduree. Hon är galen i macaroner och har planerat att baka sådana så att hon kan äta de små franska godbitarna när hon vill. Efter några glas vin bestämde vi oss för att baka macaroner. Trots att Cams kök inte är bakvänligt - hon saknar elvisp, hennes gasugn har bara undervärme, hon har ingen sprits - så gick det riktigt bra. De blev supersöta, men kanske lite menlösa i färgen. Smaken kan jag inte kommentera, eftersom macaroner innehåller mandel och jag är allergisk mot det. Vi gjorde dem med hallon- och lakritssmak och därför skulle de vara svart/rosa. Men svart är en ganska svår färg att få fram, det krävs mycket färg och det spär ut konsistensen. Så våra macaroner blev grå istället för svarta. Men jag är i alla fall väldigt nöjd, de blev så söta.

Inga kommentarer: