fredag 24 oktober 2008

Kejsarens nya kläder

Fina, men inte särskilt goda chokladbollar.

Häromdagen blev jag sugen på något sött men orkade inte pallra mig till affären eller baka något storslaget. Så det fick bli chokladbollar. Snabbt, gott och enkelt. Men det var flera år sedan jag sist gjorde chokladbollar och jag hade glömt bort receptet (och då också glömt bort att receptet finns på havregrynspaketet). Så jag gjorde dem enligt Leilas recept i A Piece of cake och tänkte att det är väl säkert det vanliga receptet. Det var det inte. Receptet innehöll 1,5 deciliter socker istället för 1. Nu kanske det inte verkar som särskilt mycket, men en halv deciliter mer eller mindre gör skillnad. Chokladbollarna blev alldeles för söta och sockerknastriga. Nä, de smakade inte alls bra.

Det fick mig att fundera. Har alla recept i hennes bok verkligen provbakats? Jag är ju, som jag sagt tidigare, inget fan av henne men jag har åtminstone respekt för hennes kunskap. Men om hon inte ens kan baka chokladbollar, hur bra är då hennes andra recept? Jag använder ju inte hennes recept särskilt ofta, men när jag tänker efter så har jag alltid fått justera något i dem - längre gräddningstid, mer mjöl eller minska på sockret. Hennes bok hyllas hela tiden av hobbybakare, det börjar bli tröttsamt. När ska det avslöjas att Leila är naken? Vem blir barnet som säger som det är?

Inga kommentarer: