måndag 6 oktober 2008

Projekt marshmallowfondant

I helgen bestämde jag mig för att försöka göra marshmallowfondant (mmf) att täcka tårtan med. Det var verkligen lätt att göra mmf själv, det kommer jag att göra igen.

Men mitt problem var när jag skulle kavla ut mmf:en, det var riktigt jobbigt att få den lagom tunn och dessutom fastnade den i underlaget hela tiden, trots att jag testade att ha en massa florsocker under. När jag väl kavlat den tunn nog skulle jag täcka tårtan, då visade det sig att jag kavlat den alldeles för tunn. Trots att jag fodrat tårtan och fått bort de mesta smulorna från tårtbottnen så blev tårtan alldeles gropig. Dessutom var det en massa små luftbubblor i mmf:en. Det hela slutade med att jag pudrade lite florsocker över tårtan, då såg den genast mycket bättre ut (har tyvärr inte fotat det).

Inte heller fick jag ordning på kristyrkonsistensen, så det var riktigt jobbigt att spritsa en fin kant runt tårtan. Den blev ganska kladdig.

Trots att jag var rätt så missnöjd med tårtan så tyckte min familj att den var både fin och god. Och det är ju alltid upplyftande. Dessutom har jag lärt mig att inte kavla mmf:en för tunn.

Tårtan innehöll en del vanlig sockerkaksbotten, två delar chokladkaksbotten, vit chokladmousse och vaniljvodkamarinerade hallon. Den var fodrad med smörkräm och täckt med mmf som jag färgat rosa. Dekorationerna har jag gjort av sockerpasta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den var jättefin! Och jag ser att tårtfatet kommer till användning. Var det lika gott med mmf som sockerpasta? Jag är nämligen inte så förtjust i sockerpasta.
Funderar på att provbaka bröllopstårta snart förresten, om du vill vara med.

Mini sa...

Tack! Marshmallowfondant var mycket godare, nästan som godis smakade det. Men man behöver ju inte täcka tårtan med sånt, det räcker ju med någon slags frosting. Jag vill gärna vara med när du provbakar.