lördag 21 juni 2008

Let them eat cake!

På det spanska bröllopet bjöds gästerna inte på bröllopstårta. Istället serverades en (ledsen, men ganska ful) chokladefterrätt som såg ut som en pyramid. Eftersom kocken gått hem och ingen annan hade koll på vad den innehöll så kunde jag inte äta den. Det gör faktiskt ingenting, efterrätten var dekorerad med lite spritsad grädde (från burk, kan jag lova) och några klickar med röd och grön sås (som enligt vissa enbart smakade karamellfärg).

Men brudparet ska ha en bröllopsfest i Sverige också och gissa vem som ska baka bröllopstårtan? Ja, just det - moi. Eftersom jag inte känner mig helt säker på bröllopstårtor än ska jag baka en massa cupcakes och bara göra en liten bröllopstårta som de kan skära. Allt som krävs är att man hyr en ställning och vips så ser det väldigt festligt och professionellt ut. Det är bara för de nygifta att bestämma smak och färger och så börjar jag baka. Jag ska nämligen baka runt 100-120 cupcakes. Det är förvisso ett tag dit, men det är ju nästan lika bra att börja och frysa in dem. De klarar sig i frysen i mer än två månader. Frostingen gör jag precis innan så klart. Jag föreslår blåbärscupcakes med citronfrosting. Eller kanske halloncupcakes. Frostingen skulle kunna vara vit eller svagt ljusrosa. Choklad är uteslutet eftersom bruden är allergisk mot det och jag tycker att hon åtminstone ska kunna äta den här efterrätten.Så här kan det se ut. Fast jag skulle ju helst ha allting i samma färg, det här ser lite galet ut. Men ni förstår väl poängen. Den här bilden är från Crumbs & Doilies Bakery i London.

Inga kommentarer: