torsdag 5 juni 2008

Så kan det gå

Så här kul kan man ha på ett sjukhus fastän man har en nål inkörd i armen och svårt att andas.

Jag hade en minst sagt intressant kväll igår. Jag var på en studentmottagning och det serverades buffé. Eftersom värden sa att ingenting innehöll jordnötter vågade jag mig på det mesta. Det fanns några kycklingspett som såg lite misstänksamma ut, men eftersom de lovat att allt var jordnötsfritt tänkte jag 'what the hell' och tog ett. Det borde jag inte gjort. Troligen innehöll marinaden jordnötsolja.

Cirka tio sekunder efter att jag ätit klart började det klia riktigt ordentligt i min hals och jag kände hur jag började få svårt att andas. Min syster följde med mig ut och tog lite luft, och jag tog några starka allergitabletter. Eftersom det inte hjälpte, var jag tvungen att kräkas och få upp allt. När jag kom ut från toaletten tog min syster en snabb titt på mig och sa: 'Nu åker vi till sjukhuset. Nu.'

En kvart senare låg jag på en brits på Södersjukhusets akutmottagning. jag slapp tack och lov adrenalinspruta den här gången, men jag behövde en massa kortisontabletter. Drygt fem timmar senare kunde jag lämnas sjukhuset. Tack vare att min söta lillasyster satt med mig hela tiden var det inte så jobbigt. Hon hade det dock lite värre. Jag fick ligga på en brits och hon fick sitta på en trästol. Jag vilade och hon såg en 85-årig gammal dam dö.

Jag vet ju att jag är superallergisk mot jordnötter och jag tjatar rätt mycket om det. Men det finns en anledning. Det är ju inte så att jag tycker att det är kul att sitta på sjukhuset med dödsångest för att någon har ätit jordnötter i min närhet eller att något innehöll spår av jordnötter fastän det inte skulle det. Om jag hade bott i USA hade jag snart varit ekonomiskt oberoende.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men gumman! Usch så jobbigt. Tur att Saïra var med och tog dig till sjukhus. Största kramen till dig!