måndag 9 juni 2008

Sugar, sugar

Jag ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten på bilden, den är tagen med mobilen i dåligt ljus.

Idag är mina händer blågröna. Jag färgade nämligen sockerpasta och gjorde dekorationer igår. Det är väldigt svårt att få en jämn färg på sockerpastan, dessutom är färgen svår att få bort. Det går väl att använda plasthandskar, men plasten klibbar in i sockerpastan och ger den smak av latex. Och det är inte så gott. Jag tror att jag köper färdigfärgad sockerpasta i fortsättningen.

Anyway, jag gjorde dekorationer till min födelsedagstårta. Jag fyller år om ett par veckor och min plan är att göra min första tårta som är täckt med sockerpasta. För att det inte ska ta allt för lång tid att göra själva tårtan förbereder jag det som går. Ikväll tänkte jag baka tårtbottnar och frysa in. Dekorationerna görs med fördel ett tag innan och läggs för att torka i burkar. Så när det är dags att göra tårtan behöver jag bara göra fyllningarna (tänkte på vit chokladmousse och hallon), kavla ut sockerpastan och täcka tårtan med den. Och så dekorera tårtan förstås. Det borde väl inte vara så svårt?!

Hmm. Jag ska nog baka en laddning blåbärscupcakes och frysa in för säkerhets skull.

Inga kommentarer: