tisdag 1 juli 2008

Busy bee

Det var länge sedan jag bloggade, jag ber om ursäkt för det. Jag har fyllt år (eller jag gör det fortfarande) och bakat två födelsedagstårtor. Den första var täckt med sockerpasta och det var den första tårtan med sockerpasta som jag någonsin gjort. Den var så fin och jag är så stolt. Det enda negativa var att lagret av sockerpasta var lite för tjockt, kanske 5-6 mm tjockt och det borde varit 3-4 mm. Men det kan jag fixa till nästa gång.


Den här tårtan var fylld med vit chokladmousse och vaniljvodkamarinerade bär. Allt täcktes sedan med smörkräm och sockerpasta. Dekorationerna är gjorda i färgad sockerpasta.

Den andra tårtan var en marängtårta med citronkräm, vispgrädde och jordgubbar. Min storasyster sa att det var den godaste tårtan hon ätit (men jag kan tyvärr inte ta kredd för det, det var inte mitt recept). Det blev absolut ingenting kvar av tårtan när familjen ätit av den. Min lillasyster sa till och med att jag borde gjort mer tårta.

Den här tårtan är gjord efter det här receptet på Alltommat.se

Inga kommentarer: