onsdag 16 juli 2008

Surdeg, anyone?

Jag hittade ett recept på ett levainbröd när jag kollade igenom några gamla Allt om mat-tidningar. Levainbröd är surdegsbröd på vetemjöl. Det passar mig mycket bättre, eftersom jag tycker mycket bättre om vitt bröd än grovt bröd (jag är helt hopplös på GI, jag vet).

Problemet är bara att man ska ha 20 gram surdeg till levaingrunden. Och jag ids inte göra surdeg igen. Sist jag gjorde det så stank min lägenhet surdeg i säkert en vecka. Så nu undrar jag om någon kanske har lite surdeg i kylen och kan tänka sig att sälja 20 gram till mig. Det vore supersnällt. Tänkte nämligen baka till helgen.

Om inte jag får tag i surdeg kanske jag kan använda lite jäst, eller blir det helt fel då?! Jag kan nämligen inte vetenskapen bakom surdeg. Oh well, det ska nog gå ändå. Fortsättning lär följa...

Inga kommentarer: