tisdag 22 juli 2008

Levainrapport

Nu är jag äntligen klar med Levainbröden. Det var rätt jobbigt att göra själva degen idag, eftersom man helst ska bearbeta brödet i matberedare eller liknande i cirka en kvart. Eftersom jag ännu inte har en Kitchen Aid så använde jag min elvisp och degkrokarna. Men min elvisp är av riktigt kass kvalitet (jag har fått den), så till slut gav jag upp och knådade degen med händerna. Gör man det för hand bör man hålla på dubbelt så länge. Jag höll inte på i en halvtimme, men säkert i 20 minuter.

Brödet skulle sedan gräddas i cirka 30 minuter och under tiden skulle man slänga in några isbitar på botten av ugnen för att ge brödet en frasig skorpa. Det gav verkligen resultat. Brödet har en rejäl knaprig skorpa och innanmätet är fullt av oregelbundna bubblor (vilket är bra). Det såg väldigt fint ut, kanske något för mörkt om man jämför med bilden i tidningen. Och smaken, undrar ni säkert. Den var helt ok. Konsistensen var fantastisk (om man gillar en hård skorpa och ganska segt men ändå mjukt bröd, och det gör jag) och smaken helt ok. Nästa gång ska jag salta lite mer, det smakade inte så mycket för att vara helt ärlig. Men jag är ändå väldigt nöjd med det.

Här nedan ser ni bildbeviset.


Men jag vet inte om jag kommer att göra brödet så ofta. Min mammas bröd tar bara några timmar att göra, kräver ingen surdeg och smakar faktiskt mycket bättre (det är salt). Och det har en ganska hård skorpa det med. Så här får ni det receptet istället, för det brödet är lätt att göra (och jag vet att alla mina barndomsvänner som läser den här bloggen gärna vill ha det).

Mammas bröd
2 bröd

1 paket jäst
1 msk salt
ca 1,5 liter vetemjöl
5-6 dl kallt vatten

Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke. Häll på saltet och rör runt tills jästen lösts upp.
2. Tillsätt mjöl och vatten och knåda ordentligt tills degen är blank och fin.
3. Jäs i bunken cirka en och en halv timme.
4. Baka ut brödet till två limpor. Jäs i ytterligare en timme.
5. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Grädda brödet i 15 minuter. Stäng sedan av värmen och baka ytterligare 15 minuter på eftervärme.
6. Låt svalna på galler och servera ljummet med smör och ost.

Det är ett av de godaste bröden jag ätit och jag äter mycket bröd. I stort sett hela min uppväxt har jag ätit det här brödet till mellanmål och frukost. Och jag gillar det fortfarande.

Inga kommentarer: