tisdag 20 maj 2008

Emadepäev

Bilden är lånad från Alltommat.se

Det är mors dag på söndag och jag tänkte "baka" den här somriga tårtan med vit chokladmousse och jordgubbsmousse till min kära mor. Den innebär inte så mycket baka eftersom man använder färdig sockerkaksbotten, men man gör både vit chokladmousse och jordgubbsmousse. På torsdag tänkte jag ta mig an detta projekt. Är lite spänd inför att använda gelatinblad, det har jag aldrig gjort. Tyvärr verkar de ha missat att ange hur mycket vispgrädde som behövs för chokladmoussen, men jag skulle tippa på tre deciliter. Den verkar perfekt att göra i förväg, eftersom den ska vara i frysen minst fyra timmar. Då kan väl inte några (eller si så där 48) timmar extra göra någon skillnad. Då dekorerar man den inte förrän strax innan den ska serveras, men det förstod ni säkert.

Jag bakade rabarbermuffins och gjorde rabarbersaft igår. Det blev väldigt gott, men jag har förlagt sladden till kameran så bildbeviset får vänta lite.

Inga kommentarer: