torsdag 11 september 2008

Dags att börja baka på dagen

Jag hittade en artikel om hur man blir en duktig matfotograf och kollade därefter på de bilder jag lagt upp på bloggen. Jag gör så många fel att jag inte ens orkar räkna upp alla här. Men mina tre största misstag är att jag fotar med blixt, för långt ifrån och att jag inte dekorerar. De flesta av mina bilder tar jag precis efter att jag bakat och eftersom jag oftast bakar på kvällen är det för mörkt för att fota utan blixt. Dessutom ställer jag bakverken på diskbänken och fotar, vilket medför att blixten reflekteras. Inte nog med det, alla bilder ser likadana ut. Det är helt enkelt skittråkigt att titta på.

Men nu ska det bli rättning i leden. Jag lovar att försöka baka på helgdagarna, dekorera mera och ta lite mer varierande bilder. Jag kan faktiskt ta helt ok bilder om jag bara anstränger mig. Titta bara på den här cupcakebilden som jag tagit i mitt eget kök. Den är faktiskt inte så pjåkig, tycker jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ramlade in här då jag sökte på cupcakes ;)
Älskar också att baka och gör precis som du - göder familj och vänner på mina bakverk ( ja en och annan slinker väl ner i min mage med )
Vill bara lämna ett litet avtryck innan jag kilar vidare på jakt efter cupcakes...

Camilla Birkström sa...

En före detta Martha Stewart-anställd som satsar på eget. Här finns massa bra inspiration för just fotografering av cupcakes och sånt.
http://www.rebeccathuss.com/portfolio_thumbs.php?page=confections

Kram cam