tisdag 2 september 2008

Grått och trist

Igår bakade jag mini-citronmarängpajer. De var goda, men färgen på marängen blev lite trist. Dessutom tror jag att jag gräddade dem för kort, för marängen var lite kladdig inuti. Detta trots att jag gräddade marängen mycket längre än vad som stod i receptet. Jag gjorde en enkel mördeg som jag förgräddade. Därefter fyllde jag de små pajskalen med lemoncurd som jag hade kvar. Till sist gjorde jag enkel marängsmet och spritsade den på pajerna.

Av den överblivna marängsmeten gjorde jag helt vanliga maränger. För att piffa till det lite färgade jag dem turkosa med vanlig karamellfärg. Tyvärr blev de riktigt trista när de var färdiggräddade. Titta bara på den hemska färgen. Nej, i fortsättningen blir det nog rosa maränger - de håller färgen även i ugnen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hörru bakoraklet, det är ju det som grejen med citronmarängpaj, att marängen ska vara lite kladdig inuti, och inte hård som när man gör en enkel maräng.

Mini sa...

Jaså? Jag har aldrig ätit eller bakat en citronmarängpaj förut, men lite för kladdig var nog marängen ändå. Men bra att veta till nästa gång.