tisdag 24 februari 2009

Screw fettisdagen!

Bilden är från Nami-nami food blog och är den bild jag hittat som mest liknar min mammas kohupiimakook.

Idag är det inte bara fettisdagen (dagen då svenskarna äter fem miljoner semlor enligt tidningen Metro) utan det är också Estlands nationaldag. Det mest estniska i bakväg jag kan komma på är kohupiimakook, en cheesecakeliknande kvargkaka med russin i. Min mamma bakade alltid den till jul och påsk när jag var yngre. Jag har inte ätit det på säkert tio år, men slår ändå ett slag idag för Estland och lägger upp en länk till ett recept på estniska. Min estniska är ännu inte så bra att jag kan översätta receptet felfritt. Men imorgon ska jag få receptet på svenska av min mamma, då delar jag med mig av det till er.

Här är receptet på kohupiimakook (från min mamma som fått det av sin moster):
1/2 sats vetedeg (står på baksidan av vetemjölspaketet)
Fyllning:
2 burkar keso á 500 gram
4 msk rumsvarmt smör
2 dl socker
3 ägg
1 pressad citron + rivet skal
2 dl russin
2 msk gräddfil

Gör så här:
Pressa keson genom en sil, så att den blir torr. Vispa smör och socker poröst. Vispa ned äggen i smör- och sockerblandningen. Tillsätt resten av ingredienserna, rör om ordentligt. Låt stå i kylskåpet i några timmar. Gör degen. Dela den i två delar, en stor bit och en liten bit. Kavla ut den stora biten och lägg i en smord långpanna. Häll över fyllningen. Kavla ut den lilla biten och skär den i smala remsor. Lägg resmorna ovanpå kakan, i ett korsmönster. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i ugn i 225 grader i cirka 30 minuter.

Obs! Det här receptet är säkert 50 år gammalt och komponerades innan det fanns kvarg (Kesella) i vanliga mataffärer. I originalreceptet ska man använda kvarg.

3 kommentarer:

tsar petter sa...

Du har rätt Mini. Det här påminner väldigt mycket om sovjetpirogerna vi åt. Faktisk var de riktigt goda./Herr Bruun

Sanna sa...

Eller så kunde du ha bjudit på ett recept på vastla kukkel (stavas det så?). :-)

Eller meekook...Mmmmm. Gott.

Alltid lika roligt att hitta en blogg med estnisk anknytning.

Mini sa...

Det vore konstigt om ryssarnas och esternas matlagning inte inspirerades lite av varandra under ockupationen.

Meekook har jag aldrig smakat, det måste jag genast googla!