måndag 28 april 2008

Den som väntar...

Jag gjorde ett försök att göra surdegsbröd för några månader sedan. Det gick så där. Inte bara skulle surdegen stå i rumstemperatur och "matas" i flera dagar. Den skulle också börja bubbla och lukta syrligt när den var klar. Den luktade så äckligt att jag inte klarade av att äta brödet efteråt. Dessutom luktade hela min lägenhet surdeg i flera dagar.

Men jag gillar idén med bröd som man bakar under kvällen, låter jäsa under natten och på morgonen så gräddar man det. Nu arbetar ju jag och hinner knappt bre mig en knäckemacka på morgonen. Men min lillasyster brukar göra världens godaste pizza med en deg som jäser över natten. Det receptet har jag länge tänkt att prova. Så ikväll tänkte jag sätta degen och imorgon efter träningen kan jag grädda hemgjorda pizzor på ett litet kick. Gott och mycket nyttigare än köpepizza. Eller smörfilt som min lillasysters pojkvän kallar dem.

Receptet till pizzadegen finns här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmm.. minipizza av mini, miniminipizza. De du har gjort på tortillabröd är också riktigt goda.