tisdag 15 april 2008

Små bitar av himlen


Igår gjorde jag oreobites. Jag säger bara herre jävlar vad goda de var. Planen var att jag bara skulle äta en eller två eftersom bikinisäsongen närmar sig. Det gick inte och det blev snarare fem-se
x stycken innan jag lyckades lägga band på mig själv. Det blir till att träna lite hårdare idag. De smakade oreokakor, lite syrligt från cream cheesen och sött från chokladen. En helt perfekt kombination av smaker.

Jag använde mig av ett amerikanskt recept och var tvungen att anpassa det lite och höfta eftersom jag inte vet hur stort ett amerikanskt paket oreos är (jag gissar på mycket större).

Oreobites
cirka 20 stycken

Ett paket oreokakor (176 gram)
cirka 100 gram cream cheese (rumsvarmt)
150 gram vit choklad


Börja med att krossa kakorna, antingen i en matberedare eller med hjälp av en ziplockpåse och en kavel. Jag har ingen matberedare, så jag fick jobba ganska hårt och länge med att pulvrisera kakorna. Men resultatet blev bra.

Blanda ner cream cheese och rör ordentligt. Det blir en tung, mörk smet. Rulla smeten till bollar, cirka 20 stycken. Låt bollarna svalna en stund i kylen, cirka 30 minuter. Det är för att de inte ska falla sönder när du doppar dem i choklad.
Smält chokladen över vattenbad eller i mikro. Jag gillar vattenbad bäst, då kan jag hålla koll på chokladen. Doppa bollarna i choklad, se till att de täck
s helt. Låt svalna i kylen på bakplåtspapper.

Jag använde för lite choklad och hade därför svårt att täcka bollarna. Jag var inte heller så duktig på att få upp bollarna ur chokladen, och använde mig därför av tandpetare. Det blev inte så snyggt, så jag krossade en oreokaka och strödde över mina små bites. Nästa gång jag gör de här (för det kommer jag definitivt att göra) så ska jag använda mer choklad och komma på ett sätt att få dem att se snyggare ut. Jag har lagt till mer choklad i det här receptet, så du slipper tänka på det.


Inga kommentarer: